sâmbătă, 12 februarie 2011

IAS 14 – RAPORTAREA PE SEGMENTE

Obiectiv şi aria de aplicabilitate


În scopul de a ajuta utilizatorii situaţiilor financiare, IAS 14 doreşte să stabilească principiile raportării informaţiilor financiare pe segmente – cu alte cuvinte pe tipuri de produse şi servicii pe care le furnizează o societate şi pe diferite arii geografice pe care aceasta operează.

IAS 14 se aplică societăţilor ale căror capitaluri proprii sau titluri de datorie sunt tranzacţionate pe piaţă şi celor care sunt în curs de emitere a unor titluri de capital sau de datorie pe piaţa titlurilor publice. 

Identificarea segmentelor se bazează pe structura organizaţională a societăţii şi pe sistemul său de raportare financiară internă. Segmentele geografice se pot baza pe localizarea operaţiunilor societăţii, sau pe localizarea pieţelor de desfacere ale acesteia.

De asemenea, articolele 5.65 - 5.69 din Volumul 1 cer şi prezentarea informaţiilor referitoare la cifra de afaceri pe domeniu de activitate şi pe segmente geografice. Totuşi, există o excepţie de la această cerinţă, unde asemenea prezentare a informaţiilor este privită de către administratori ca aducând prejudicii serioase intereselor societăţii. În acest caz, aceste informaţii nu trebuie să fie prezentate, cu condiţia ca să se prezinte faptul că ele au fost omise. Trebuie să reţinem faptul că nu există o asemenea excepţie în IAS.

Ilustrare


Eager Greetings din Edinburgh are filiale în Germania şi în România. Societăţile produc produse din hârtie: felicitări, hârtie de scris şi hârtie de tipărit. Vânzările pe care le-a avut Eager anul trecut pot fi analizate după cum urmează:

            sume în miliarde lei. 
           
        produs                 felicitări      hârtie         hârtie
            ŢARA                                                      de scris       de tipărit

            MAREA BRITANIE                 10.000               8.000             16.000
            GERMANIA                             20.000             10.000             18.000
            ROMÂNIA                              10.000             12.000             16.000

            Vânzări totale pe produs          40.000             30.000             50.000

Pe baza acestor informaţii, care sunt segmentele principale ale activităţii Eager? Ce alte informaţii referitoare la aceste segmente ar mai fi utile?

Definiţii


Activităţi de exploatare – Principalele activităţi generatoare de venit ale unei întreprinderi şi alte activităţi care nu sunt activităţi financiare sau de investiţii.

Politici contabile – principii, baze, convenţii, reguli şi practici specifice adoptate de societate pentru întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare.

Venit – fluxul brut de beneficii economice care intră de-a lungul perioadei, generate în cursul activităţilor curente ale unei societăţi, atunci când aceste fluxuri (intrări) au ca rezultat creşteri ale capitalurilor proprii, altele decât creşterile datorate contribuţiilor de la acţionari.

Segmente de activitate şi segmente geografice


Segmentele de activitate sunt componente distincte ale unei societăţi care este angajată în oferirea unui produs sau serviciu individual sau a unui grup de produse sau servicii înrudite şi care sunt subiect al riscurilor şi beneficiilor ce sunt diferite de cele ale altor segmente de activitate (IAS 14, paragraful 9).

Produsele sau serviciile pot fi înrudite prin:
·         natura produselor sau a serviciilor
·         natura proceselor de producţie
·         tipul sau clasa de clienţi pentru produsele sau serviciile respective
·         metodele utilizate pentru distribuirea produselor sau pentru furnizarea serviciilor şi
·         natura mediului de reglementare, bancar, de asigurări sau serviciilor publice

Un segment geografic este o componentă distinctă a unei societăţi care este angajată în oferirea de produse sau servicii în cadrul unui mediu economic specific şi care este subiect al riscurilor şi beneficiilor diferite de cele ale componentelor ce operează în alte medii economice. 

Factorii ce trebuie să fie luaţi în considerare la identificarea segmentelor geografice includ:
·         similitudinea condiţiilor economice şi politice
·         relaţiile dintre operaţiunile din diferite arii geografice
·         apropierea operaţiunilor
·         riscurile speciale asociate cu operaţiunile dintr-o anumită arie
·         reglementările privind controlul schimbului valutar, şi
·         riscurile valutare aferente.

Veniturile, cheltuielile, rezultatele, activele şi datoriile pe segmente

Venitul pe segment este venitul raportat în cadrul contului de profit şi pierdere, care este direct atribuibil unui segment şi partea relevantă a venitului unei societăţi care poate fi alocată unui segment pe o bază rezonabilă. Acesta include vânzări către clienţi externi şi venituri din tranzacţii cu alte segmente din cadrul aceleiaşi societăţi.

Acest venit nu include:
·         elemente extraordinare
·         venituri din dobânzi sau dividende, inclusiv dobânzi generate de avansuri sau împrumuturi acordate altor segmente, în afara cazului în care activităţile segmentului au în primul rând o natură financiară
·         câştiguri din vânzări ale investiţiilor sau câştiguri din stingerea datoriilor, în afara cazului în care activităţile segmentului au în primul rând o natură financiară

Cheltuielile pe segment rezultă din activităţile de exploatare ale unui segment, care sunt direct atribuibile segmentului şi din partea relevantă a unei cheltuieli ce poate fi alocată segmentului pe o bază rezonabilă. Acestea includ cheltuieli ce privesc vânzările către clienţi externi şi cheltuielile ce privesc tranzacţiile cu alte segmente ale aceleiaşi societăţi. 

Cheltuielile pe segment nu includ:
·         elementele extraordinare;
·         dobânda, inclusiv dobânda generată de avansuri sau împrumuturi de la alte segmente, în afara cazului în care activităţile segmentului au, în primul rând, o natură financiară;
·         pierderi din vânzări ale investiţiilor sau pierderi din stingerea datoriilor, în afara cazului în care activităţile segmentului au, în primul rând, o natură financiară;
·         cheltuiala cu impozitul pe profit; şi
·         cheltuieli generale, cum ar fi cele referitoare la sediul central al societăţii, cheltuieli care se referă la societate ca întreg, mai degrabă decât la segmente individuale.

Rezultatele pe segment sunt veniturile pe segment minus cheltuielile pe segment. Rezultatul pe segment este determinat înainte de a se face orice ajustări pentru interesele minoritare.

Activele pe segment sunt acele active de exploatare care sunt utilizate de un segment în activităţile sale de exploatare şi care sunt direct atribuibile segmentului, sau care pot fi alocate segmentului pe o bază rezonabilă. 

Activele pe segment includ:
·         investiţiile contabilizate conform metodei punerii în echivalenţă, dacă profitul sau pierderea acestora este inclusă în veniturile segmentului
·         partea unui asociat în participaţie din activele de exploatare ale unei societăţi controlate în comun, contabilizată prin metoda de consolidare proporţională (conform IAS 31)

Activele pe segment nu includ activele privind impozitul pe profit.

Datoriile pe segment sunt acele datorii de exploatare care rezultă din activităţile de exploatare ale unui segment şi care sunt direct atribuibile segmentului, sau care pot fi alocate segmentului pe o bază rezonabilă. 
Datoriile pe segment includ:
·         datorii purtătoare de dobândă, dacă rezultatele segmentului includ cheltuiala cu dobânda
·         partea unui asociat în participaţie din datoriile unei entităţi controlate în comun, contabilizată prin metoda de consolidare proporţională (conform IAS 31).

Datoriile pe segment nu includ datoriile din impozitul pe profit.

Identificare segmentelor raportabile

Formatele de raportare pe segmente primare şi secundare


Semnificaţia distincţiei dintre segmentele primare şi secundare este aceea că, conform IAS 14, de la segmentele primare se aşteaptă o prezentare mai detaliată a informaţiilor.

“Sursa şi natura dominantă de riscuri şi beneficii ale unei întreprinderi vor dicta dacă formatul primar de raportare pe segmente îl va constitui segmentele geografice sau segmentele de activitate. Dacă riscurile şi ratele de rentabilitate ale întreprinderii sunt afectate, în primul rând, de diferenţele dintre produsele şi serviciile pe care le produce, formatul său primar pentru raportarea informaţiilor pe segmente va fi reprezentat de segmentele de activitate, cu informaţiile secundare raportate geografic.” (IAS 14, paragraful 26)

Pentru majoritatea întreprinderilor, segmentele primare sunt segmentele de activitate. În aceste cazuri, segmentele secundare sunt segmentele geografice. Similar, dacă segmentele primare sunt segmentele geografice, segmentele secundare vor fi segmentele de activitate.  În majoritatea cazurilor, organizarea internă a societăţii, structura sa managerială şi sistemul de raportare internă către Consiliul de Administraţie trebuie să furnizeze baza de identificare a sursei şi naturii predominante a riscurilor etc. şi, astfel, a segmentelor primare. 

Segmente raportabile


Două sau mai multe segmente ale aceleiaşi organizaţii pot fi combinate în scopul raportării externe, în cazul în care sunt substanţial similare
(a)        în performanţa financiară pe termen lung şi
(b)       cu privire la toţi factorii din definiţia unui segment:
-        natura produselor şi a serviciilor
-        natura procesului de producţie
-        tipul sau clasa clientelei pentru produse şi servicii
-               metodele utilizate pentru distribuirea produselor şi pentru furnizarea serviciilor şi
-               natura mediului de reglementare, bancar, de asigurări sau serviciilor publice
Un segment de activitate sau un segment geografic este un segment raportabil (mai exact, trebuie să fie raportat separat în situaţiile financiare) dacă cea mai mare parte a veniturilor sale sunt câştigate din vânzări către clienţi externi şi
(1)      veniturile sale din vânzări către clienţi externi şi din tranzacţii cu alte segmente reprezintă 10% sau mai mult din venitul total, extern şi intern, al tuturor segmentelor; sau
(2)     rezultatul segmentului, profit sau pierdere, reprezintă 10% sau mai mult din rezultatul combinat al tuturor segmentelor care au profit, sau rezultatul combinat al tuturor segmentelor care au pierdere, oricare ar fi mai mare în sumă absolută; sau
(3)     activele sale reprezintă 10% sau mai mult din totalul activelor tuturor segmentelor.

Chiar dacă un segment poate fi sub pragurile de raportabilitate de mai sus, acesta ar trebui să fie:
·         raportate separat (vezi paragraful imediat următor de mai jos); sau
·         combinat cu unul sau mai multe segmente similare raportate, care sunt sub pragul de mai sus; sau
·         inclus în situaţiile financiare ca un element nealocat de reconciliere.

În particular, dacă venitul total extern al segmentelor raportate constituie mai puţin de 75% din totalul consolidat al veniturilor societăţii, trebuie identificate segmente adiţionale ca segmente raportabile, chiar dacă nu ajung la pragul de 10% de mai sus, până când cel puţin 75% din totalul consolidat al societăţii este inclus în segmente raportabile.

Politicile contabile ale segmentului


Trebuie reţinut că politicile contabile adoptate pentru segment trebuie să fie conforme cu cele adoptate pentru întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare ale societăţii sau ale grupului consolidat. 

Prezentarea informaţiilor

Segmente primare


Următoarele informaţii ar trebui să fie prezentate pentru fiecare segment primar:

·         venitul segmentului: vânzările către clienţi externi şi veniturile din tranzacţii cu alte segmente trebuie să fie raportate separat
·         rezultatele segmentului şi profitul şi pierderea segmentului, dacă este posibil, cu o descriere clară a bazei de evaluare a rezultatelor
·         valoarea contabilă totală a activelor segmentului
·         datoriile segmentului, excluzând elementele societăţii cum ar fi datoriile, taxele şi dividendele
·         costul total pe parcursul unei perioade al activelor care vor fi utilizate mai mult de o perioadă, de exemplu terenurile şi mijloacele fixe (pe o bază de angajamente)
·         partea din rezultatul investiţiilor contabilizate conform metodei punerii în echivalenţă, împreună cu investiţia aferentă, în cazul în care este inclusă în segmentul raportat;
·         cheltuielile cu amortizarea
·         totalul oricăror alte cheltuieli semnificative ce nu sunt în numerar
·         corelarea cu totalurile societăţii sau cu situaţiile financiare consolidate ale grupului

Atunci când segmentul primar este geografic, bazat pe localizarea activelor, dar clienţii se află într-o localizare geografică diferită, IAS 14 cere ca societatea să prezinte vânzările pe destinaţii. De asemenea, se aplică şi reversul. Dacă formatul primar al unei societăţi este bazat pe localizarea clienţilor, dar activele sunt localizate în altă parte, fiecare segment geografic bazat pe active trebuie să facă prezentarea totalului activelor şi cheltuielilor. În ambele cazuri, regula celor 10% este pragul.

IAS 14 încurajează, dar nu cere prezentarea
·         naturii şi sumei oricăror elemente de venit şi cheltuieli ale segmentului care sunt de o asemenea mărime, natura sau cuprinderea, încât prezentarea lor este relevantă pentru explicarea performanţelor fiecărui segment raportabil pentru respectiva perioadă
·         elementelor excepţionale
·         informaţiilor despre fluxul de numerar

 

Segmente secundare


Cerinţele IAS 14 în legătură cu segmentele secundare sunt mai puţin împovărătoare decât cele pentru segmentele primare.

Atunci când segmentele primare sunt segmente de activitate, societatea trebuie să prezinte informaţii pentru fiecare segment geografic ale cărui vânzări sau active sunt egale sau mai mari de 10% din totalul
·         vânzărilor pe destinaţii
·         activelor şi cheltuielilor de capital pe localizare a activelor
·         costul total pe o perioadă, pentru activele care vor fi utilizate pe mai mult de o perioadă, cum ar fi imobilizările corporale (pe bază de angajamente), pe localizare a activelor.

Atunci când segmentele primare sunt geografice, prezentarea segmentelor secundare pentru fiecare segment de activitate ale cărui vânzări sau active sunt egale sau mai mari de 10% din totaluri, trebuie să acopere următoarele:
-           vânzări
-           active
-           cheltuieli de capital

Alte elemente de prezentare a informaţiilor


Transferurile între segmente trebuie măsurate la preţurile reale. Bazele acestor preţuri trebuie să fie prezentate, de exemplu: „valoarea justă de piaţă” sau „valoarea de piaţă minus discount”. Orice modificări aduse bazelor trebuie să fie prezentate.

Tipurile de produse şi servicii din fiecare segment de activitate şi compoziţia fiecărui segment geografic trebuie să fie prezentate. Aceste informaţii pot fi incluse, mai degrabă, în secţiunea de analiză a raportului anual, decât în notele la situaţiile financiare.

Un segment de afaceri sau unul geografic pentru care informaţiile sunt raportate Consiliului de Administraţie şi directorului executiv, ar putea să nu fie un segment raportabil, pentru că majoritatea veniturilor sale sunt generate de vânzări către alte segmente. De asemenea, poate câştiga 10% sau mai mult din vânzări către clienţi externi. În asemenea cazuri, societatea trebuie să prezinte aceste lucruri şi valoarea veniturilor din (a) vânzări către alte segmente (b) vânzări către clienţi externi.

Pentru raportarea pe segmente pot fi adoptate schimbări în politicile contabile, cum ar fi bazele de alocare a veniturilor şi cheltuielilor pe segmente, care pot fi schimbate din când în când. Asemenea modificări pot afecta semnificativ informaţiile raportate pentru segmentul respectiv, dar nu vor modifica raportarea financiară cumulată.  Pentru a permite utilizatorilor să înţeleagă modificările şi să evalueze tendinţele, informaţiile segmentului pentru perioada anterioară trebuie să fie reformulate în conturi, în scopuri comparative.

Anexe utile la IAS 14

IAS 14 conţine anexe utile care furnizează:

·         definiţia arborelui decizional al unui segment;
·         o ilustrare a prezentărilor informaţiilor segmentului; şi
·         un rezumat al prezentărilor cerute.

ÎNTREBĂRI ŞI RĂSPUNSURI

1           Grupul Woody oferă o gamă largă de servicii pentru o arie extinsă, la nivel internaţional. Multe dintre segmentele afacerii au fost înfiinţate de curând şi totalizează dor o mică parte (mai puţin de 10%) din vânzările totale. Există similitudini importante între multe dintre servicii în ceea ce priveşte procesele, pieţele etc. Sfătuiţi-l pe directorul executiv de la Grupul Woody cum să combine segmentele în scopul raportării.

Similitudinea riscurilor şi beneficiilor rămâne criteriul predominant care permite sau nu ca două segmente să fie combinate. De asemenea, se aplică şi pragul de 10%, cu toate acestea, în cazul Grupului Woody, segmentele cu similitudini trebuie să fie combinate. Paragraful 36(b) din IAS 14 sugerează că segmentele mici pot fi combinate atunci când următoarele sunt similare:
·         produsele sau serviciile
·         procesele de producţie
·         tipurile şi clasele de clienţi
·         metodele de distribuţie
·         mediul de reglementare:  bancar, de asigurări şi servicii publice.
Două sau mai multe segmente care nu ating în mod individual pragul de 10% pot fi combinate într-un singur segment.

2          Buzz Limited operează în multe ţări. Consiliul de Administraţie crede că segmentele primare ale societăţii sunt geografice, dar nu este sigur referitor la criteriile exacte pe care ar trebui să le utilizeze pentru definirea segmentelor. Sfătuiţi Consiliul ce trebuie să facă.

            Din nou, o regiune geografică este un segment raportabil dacă riscurile şi beneficiile sunt aproape similare. Factorii care influenţează identificarea segmentelor geografice discrete (paragraful 9 din IAS 14) sunt:
            -           similitudinea mediilor economice şi politice
            -           relaţia dintre operaţiuni
            -           apropierea operaţiunilor
            -           riscurile speciale asociate cu anumite arii
            -           reglementările privind controlul schimbului valutar
            -           riscurile valutare aferente.

3              Explicaţi şi exemplificaţi “abordarea managerială” a identificării segmentelor.

Atunci când identificarea segmentelor la nivelul de vârf al organizaţiei (adică nivelul consiliului de administraţie sau directorului executiv) nu oferă informaţii suficient de precise pentru a identifica segmentele discrete, contabilul trebuie să meargă în jos pe scara ierarhică a organizaţiei până la depistarea unor segmente de activitate şi/sau geografice distincte. (Paragraful 33 al IAS 14)

4              Lunar Tick Ltd dispune de un portofoliu de produse conţinând produse de metal, plastic, vinuri şi farmaceutice. Activitatea sa se desfăşoară în întreaga lume. Raportarea financiară este organizată atât după linia de produse cât şi după ţară. Este dificil de stabilit dacă predomină segmentele de activitate sau cele geografice. Cum poate fi rezolvată această dificultate”

IAS 14 ghiduri – paragraf 27:
·        Riscuri şi beneficii
·        Organizarea internă şi structura managerială
·        Sistemul de raportare financiară internă către consiliul de administraţie şi directorul executiv
trebuie luate împreună să indice care sunt domeniile primare şi secundare de implicare (adică segmentele).

Anumite întreprinderi au o structură matriceală – Lunar Tick pare o astfel de întreprindere. Pentru aceste întreprinderi, paragraful 27 (a) din IAS 14 afirmă că segmentele de activitate trebuie folosite ca segmente primare. Paragraful 29 stipulează că un stil matriceal de prezentare a informaţiilor pe segmente ar fi util dar nu este necesar.

5      Future Oil este angajată în exploatarea, rafinarea şi distribuţia de petrol la scară mondială. Segmentele lor primare sunt geografice. Future Oil doreşte să prezinte rapoarte pe segmente pe baza localizării activelor, întrucât acesta este modul în care funcţionează structura lor de raportare internă. Activele lor sunt situate în principal în Orientul mijlociu, iar clienţii în special în Europa. Acordaţi consultanţă consiliului de administraţie despre cerinţele IAS 14.

IAS 14 este precis în acest sens. Informaţiile despre active şi cheltuielile de capital pot fi prezentate pe o bază geografică, în raport cu localizarea activelor. Atunci când formatul de raportare primar este geografic, totuşi, rapoartele secundare ale veniturilor trebuie făcute în funcţie de localizarea clienţilor, adică localizarea pieţelor. (Paragraful 71 al IAS 14).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu